Інтелектуальна система керування потоками автомобільного транспорту: Основні концепти онтології

Автор(и)

  • Роман Володимирович Мазуренко Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3954-9423
  • Богдан Михайлович Єременко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-3734-0813

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2023.55.192-197

Ключові слова:

дорога, затор, інфраструктура доріг, концепт онтології, перетин доріг, транспортний засіб, транспортний потік

Анотація

Роботу спрямовано на вирішення проблеми заторів, що виникають на керованих світлофорами складних перехрестях. Проблема розглядається на прикладі м. Києва. Проте вирішення цієї проблеми лишається актуальним для жителів багатьох великих міст, які мають нагальну потребу швидко пересуватися автомобільним транспортом. У цій статті досліджуються питання створення онтології, яка в подальшому стане основою для формування баз знань низки інтелектуальних систем керування дорожнім рухом, що призначаються для керування трафіком на типових перехрестях великих міст. Надано схему функціонування системи, що розробляється для ситуаційного керування комплексом світлофорів в умовах стохастичної невизначеності, та показано схему її функціонування. Визначено основні концепти онтології, що першою чергою необхідні для розробки інтелектуальних систем і технологій керування транспортними потоками великих міст. Структуровані і формалізовані базові поняття таких концептів домену «Дорожній рух», як «Інфраструктура доріг», «Учасники руху» і «Транспортний потік». Подальші дослідження планується спрямувати на формалізацію концептів «Умови руху», «Системи керування» і «Моделі рішень», що потрібні для узгодженого керування комплексами світлофорів на типових перехрестях. А також будуть формалізовані зв’язки: «Дорожня інфраструктура» – «Учасники дорожнього руху», «Дорожня інфраструктура» – «Системи управління», «Дорожня інфраструктура» – «Умови дорожнього руху», «Учасники дорожнього руху» – «Умови дорожнього руху», «Системи управління» – «Учасники дорожнього руху» та «Умови дорожнього руху» – «Системи управління».

Біографії авторів

Роман Володимирович Мазуренко, Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ

Аспірант кафедри інформаційних технологій проєктування та прикладної математики

Богдан Михайлович Єременко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ

Кандидат технічних наук

Доцент кафедри технологій управління

Посилання

Kyiv is already third in the world in terms of traffic jams. It will get even worse. [Electronic resource]. - Access mode: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/02/10/682256/ - Title from the screen.

TomTom traffic index. Ranking 2022. [Electronic resource]. - Access mode: https://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/ranking/ - Title from the screen.

Traffic jams in Kyiv. [Electronic resource]. - Access mode: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=10tKww_o3MnL9l-Z1i_zdBoZ2xM&hl=en_US&ll=50.46078255509405%2C30.4830265045166&z=11T. Afrin, Nita Yodo, “A Survey of Road Traffic Congestion Measures towards a Sustainable and Resilient Transportation System”, Sustainability 2020, 12, 4660.

Afrin, T. Yodo Nita (2020) A Survey of Road Traffic Congestion Measures towards a Sustainable and Resilient Transportation System, Sustainability, 12, 4660.

Mazurenko, R., Yeremenko, B., Morozov, V. (2022) Development of Intelligent Traffic Control System Project. 2022 IEEE Smart Information Systems and Technologies (SIST), Nur-Sultan, Kazakhstan.

Yeremenko, B., Mazurenko, R., Stetsyk, O., Buhrov, A. (2022) Intelligent Management of Traffic Flows in Large Cities. 13th International Scientific Conference "Transbaltica 2022: Transportation Science and Technology”, Vilnius, Lithuania.

Trivedi, J. D., Devi, M. S., Dave, D. H. (2021) A vision-based real-time adaptive traffic light control system using vehicular density value and statistical block-matching approach. Transport and Telecommunication, 22, 1, 87–97.

Moreno Alonso, C., Baucells Aleta, N. & Arce Ruiz, R. M. (2016) Smart mobility in smart cities. In: CIT2016 - XII Congresso de Ingeneria del Transporte, pp. 1209–1219.

Rizwan, P, Suresh, K, Rajasekhara, Babu M. (2016). Real-time smart traffic management system for smart cities by using Internet of Things and big data. 2016 International Conference on Emerging Technological Trends (ICETT).

Xueying, Song, Zheng, Yang, Tao ,Wang, Chaoyang, Li, Yi, Zhang, Ganyu, Chen (2021). Dynamic Traffic Assignment Model Based on GPS Data and Point of Interest (POI) in Shanghai. Sensors (Basel, Switzerland),21.

Lozano, A., Manfredi, G., Nieddu, L. (2009). An algorithm for the recognition of levels of congestion in road traffic problems. Math. Comput. Simul, 79(6), 1926–1934.

Wanichayapong, N., Pattara-Atikom, W. and Peachavanish, R. (2015). Road traffic question answering system using ontology. Semantic Technology,422–427.

Mohammad, M. A., Manguri, K. H., Abdulsamad, T. S., Al-Talabani A. K. F., Abdulrahman, A. A. (2022). New Ontology structure forintelligentcontrolling of traffic signals. Procedia Comput. Sci, 207, 1201–1211.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-18

Як цитувати

Мазуренко, Р. В., & Єременко, Б. М. (2023). Інтелектуальна система керування потоками автомобільного транспорту: Основні концепти онтології. Управління розвитком складних систем, (55), 192–197. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2023.55.192-197

Номер

Розділ

УПРАВЛІННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИМИ ПРОЦЕСАМИ