Стратегічне управління сталим розвитком підприємства
DOI:
https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.63.54-61Ключові слова:
стратегічне управління сталим розвитком, стале стратегічне управління, стратегічний менеджмент, сталий розвитокАнотація
Сучасне бізнес-середовище характеризується високою нестабільністю та швидкими змінами, через що особливої значущості набувають екологічні, соціальні та управлінські фактори. У зв’язку з цим, підприємства потребують нових стратегічних підходів, орієнтованих на забезпечення їхнього сталого розвитку. Традиційні управлінські методи вже не гарантують ефективності, тому виникає необхідність у формуванні інноваційних управлінських моделей, які сприятимуть економічній стійкості, екологічній відповідальності та соціальній справедливості. У статті аналізуються основні підходи до стратегічного управління сталим розвитком підприємства, що базуються на концепції відкритої економічної системи. Досліджено взаємозв’язок між економічними, соціальними та екологічними аспектами діяльності компаній. Підкреслюється важливість переходу від моделі кругових потоків до інтеграції бізнесу в ширші соціальні й природні системи. Вивчено підходи до стратегічного планування, які дозволяють підприємствам не лише реагувати на виклики зовнішнього середовища, а й проактивно формувати майбутнє, використовуючи принципи генеративного навчання. У статті розглянуто концепцію потрійного критерію (Triple Bottom Line), яка дозволяє поєднувати фінансову ефективність із соціальною відповідальністю та екологічною стійкістю. Обґрунтовано необхідність зміни управлінських парадигм і переходу до стратегічного менеджменту, що враховує довгострокові перспективи сталого розвитку. Як інструмент для аналізу та прогнозування змін, запропоновано модель стратегічного кола уяви, за допомогою якого можна виявити нові можливості та оптимізувати управлінські рішення. У підсумку наголошується на важливості формування нового світогляду в управлінні, який враховує взаємозалежність економічних, екологічних і соціальних процесів. Сучасний стратегічний менеджмент потребує переосмислення взаємозв’язку між бізнесом, суспільством та природою. Генеративне навчання та стратегічний форсайт стають ключовими підходами, що дозволяють підприємствам не лише адаптуватися до змін, а й проактивно формувати майбутнє. Використання екологічно та соціально відповідальних практик забезпечує довгострокову конкурентоспроможність підприємств, сприяючи їхній інтеграції у глобальну екосистему та формуванню нового рівня стратегічного капіталу.
Посилання
Kaplan, R., Norton, D. (2001). The Strategy-focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment. Brighton: Harvard Business Press. 400 p.
Gamble, J., Thompson, A., Peteraf, M. (2016). Essentials of Strategic Management: The Quest for Competitive Advantage 5th. New York: McGraw Hill. 496 p.
Porter, M. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Salt Lake City: Hardcover. 397 p.
Chan Kim, W., Mauborgne, R. (2004). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Salt Lake City: Hardcover. 240 p.
Collins, J. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't. Salt Lake City: Hardcover. 300 p.
Gladwell, M. (2002). The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference. New York: Back Bay Books. 301 p.
Henry, A. (2025). Understanding Strategic Management Fifth Edition. Oxford: Oxford university press. 440 p.
Butko, M. P., Ditkovska, M. Yu., Zadorozhna, S. M. (2021). Strategic management (Stratehichnyi menedzhment). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. 376 p.
Savchuk, V., Kovalov, D. (2024). Strategy in conditions of uncertainty (Stratehuvannia v umovakh nevyznachenosti). Kyiv: Laboratoriia. 206 p.
Stead, J., Stead G., Edward, W. (2015). Sustainable strategic management. New York: Routledge. 288 p.
Corvaglia-Charrey, M., Demartini, M., Taticchi, P. (2002). Sustainable Transformation Strategy: Casebook on Corporate Sustainability in Practice. New York: Springer. 168 p.
Kragulj, F. (2022). Knowledge Management and Sustainable Value Creation: Needs as a Strategic Focus for Organizations. New York: Springer. 319 p.
Boholubov, V. M., Klymenko, M. O., Melnyk, L. H. (2019). Sustainable development strategy (Stratehiia staloho rozvytku). Odesa: Helvelyka. 446 p.
Bekh, V. P., Tulenkov, M. V. (2018). Sustainable development management (Upravlinnia stalym rozvytkom). Kharkiv: Karavela. 538 p.
Stead, J., Stead, E. (2009). Management for a Small Planet: 3rd Edition. New York: Routledge. 232 p.
Kiuchi, T., Shireman, B. (2002). What We Learned in the Rainforest: Business Lessons from Nature. San Francisco: Berrett-Koehler. 250 p.
Elkington, J. (2000). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Journal of Business Ethics. 23 (2). P. 229–231.
Senge, P. (2006). The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization. New York: Doubleday. 445 p.
Bushuiev, S. D., Yakovenko, V. B. (2021). Semiotics and creative: Monograph (Semiotyka i kreatyv: monohrafiia). Kyiv: Ukrainska asotsiatsiia upravlinnia proektamy. 366 p.
United Nations. (n. d.). The 17 goals: Department of Economic and Social Affairs. Retrieved from https://sdgs.un.org/goals (Accessed 29 September 2025).
Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council on the establishment of a framework to facilitate sustainable investment, and amending Regulation (EU) 2019/2088. (2020). Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32020R0852 (Accessed 29 September 2025).
United Nations. (n. d.). Conference on Sustainable Development, 20–22 June 2012, Rio de Janeiro. Retrieved from https://www.un.org/en/conferences/environment/rio2012 (Accessed 29 September 2025).
UN environment programme. (1992). The Convention on Biological Diversity. Retrieved from https://www.cbd.int/convention (Accessed 29 September 2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Євгенія Бойко , Юлія Дяченко , Валерій Яковенко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.