СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ НА ПІШОХІДНИХ ПЕРЕХОДАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2020.43.192-199

Ключові слова:

дорожньо-транспортна подія, людський чинник, пішохід, ризик-орієнтований підхід, управління безпекою

Анотація

Безпека пішоходів у сучасному великому населеному пункті залишається актуальною проблемою, вирішення якої вимагає нових підходів до управління сукупністю транспортних і пішохідних потоків. Складність такого управління полягає як у неоднозначності критеріїв, які обирають для забезпечення безпеки руху транспорту і пішоходів, так і у наявності багатьох обмежень, які супроводжують функціювання інфраструктури великого населеного пункту. Обґрунтовано використання системного ризик-орієнтованого підходу до управління безпекою на пішохідних переходах у великих населених пунктах. Принциповою відмінністю запропонованого ризик-орієнтованого підходу до управління безпекою на пішохідних переходах є визначення  дорожньо-транспортної події як сукупності послідовних, паралельних (одночасних) чи послідовно-паралельних небезпечних подій, які розвиваються у часі та просторі і за певних обставин можуть спричинити небажані наслідки. Запропоновано структурно-логічні моделі дорожньо-транспортних подій на трьох типах пішохідних переходів: регульований, позначений і непозначений. Складність цих моделей зростає від непозначеного до регульованого переходу. На основі цих моделей оцінені ймовірності виникнення дорожньо-транспортних пригод на розглянутих пішохідних переходах. Характерною особливістю розглянутих моделей є наявність чинників, пов’язаних із психофізіологічним станом та рівнем відповідальності учасників руху. Засвідчено, що одним із ефективних заходів щодо запобігання дорожньо-транспортним пригодам є усунення людського чинника із причин їхнього виникнення шляхом формування відповідальності як у пішоходів, так і у водіїв за власні дії під час пересування. У двох учасників дорожнього руху – пішоходів та водіїв – виявлено різнонаправлені тенденції у змінах рівнів їхньої відповідальності під час переміщення по пішохідним переходам різних видів: регульованими, позначеними та непозначеними. Очевидно, що такі різнонаправлені тенденції не сприяють підвищенню рівня безпеки руху транспорту та пішоходів і підтверджують необхідність подальшого комплексного вивчення цього питання й обґрунтування відповідних заходів.

Біографії авторів

Zinoviy Yaremko, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

Доктор хімічних наук, професор, завідувач кафедри безпеки життєдіяльності

Solomiya Pysarevska, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

Кандидат хімічних наук, доцент, доцент кафедри безпеки життєдіяльності

Volodymyr Firman, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

Кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри безпеки життєдіяльності

Посилання

Polezhaev, A. M., Kovzhoha, S. O., Karmannyj, E. V., Manko, O. D. (2012). Features of the system "Safety of human life" as an object of management. Information processing system, 3(101), 2, 245–247. [In Ukrainian].

Bushuyev, S. D., Chub, O. I. (2019). Ontology concept in modeling a control system urban logistics infrastructure. Management of Development of Complex Systems, 40, 17–23; dx.doi.org10.6084/m9.figshare.11968938 [In Ukrainian].

Bushuyev, S. D., Bushuyev, D. A., Kozyr, B. Yu. (2019). Paradigm shift in the management of infrastructure projects and programs. Management of Development of Complex Systems, 37, 6–12; dx.doi.org10.6084/m9.figshare.9783149 [In Ukrainian].

Azarova, I. B. (2018). Quality management of the city environment in city territorial development projects. Management of Development of Complex Systems, 35, 13–20. [In Russian].

Stepanov, A. V., Ryabushenko, A. V. (2013). World tendencies

in the field of providing of road traffic safety for pedestrians. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 61-62, 95 – 101. [In Russian].

Yermak, O. M. (2013). Study of the interaction of traffic and pedestrian flows. Municipal economy of cities, 110, 249–253. [In Ukrainian].

Kalitin, D. V., Morozov, A. A. (2011). The problem of modeling traffic flows at pedestrian crossings. Mining informational and analytical bulletin, 6 (12), 592 – 596. [In Russian].

Sokolova, N. O. (2014). Formalization of characteristics of interaction of vehicles and pedestrians in conflict areas in the crossroad territory. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3), 17–23. [In Ukrainian].

Myronenko, S. V., Venger, A. S., Atmazhov, S. V. (2017). Traffic modeling based on road capacity of the road network. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 76, 40 – 45. [In Ukrainian].

Borovskoy, A., Novikov, I., Shevtsova, A. (2013). Introduction of intelligent transport systems in the framework of national programs of road safety improvement. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 61-62,

– 283. [In Russian].

Vnukova, N. V. (2015). The main principles of using risk criteria for evaluation of RAE system safe functioning. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 71, 138–145. [In Ukrainian].

Leontieva, L., Goncharova, I., Ilchenko, A. (2013). National legislation, in respect of public management mechanisms for ensuring road traffic safety. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 61-62, 91–94. [In Ukrainian].

Ovchinnikov, S. S., Yermak, O. M., Sumets, A. I. (2011). Regarding the determination of the probability of an accident on the road network, taking into account the human factor. Bulletin of the Donetsk Academy of Automobile Transport, 1, 50–54. [In Ukrainian].

Gredasova, О. Yu., Batrakova, А. H. (2016). Algorithm for estimating road traffic safety taking into account the driver’s functional state. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 75, 33 – 38. [In Ukrainian].

Krupko, M.O. (2011). Legal awareness of drivers and pedestrians as the main factor of discipline on the roads of Ukraine. State and law, 53, 292 – 297. [In Ukrainian].

Yaremko, Z. M. (2012). Road safety - our joint responsibility. Life Safety, 1, 25–27. [In Ukrainian].

Stepanov, O. V. (2015). Automobile transport safety in the transport sector. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 70, 137 – 141. [In Ukrainian].

Gaida, A. Yu., Koshkin, V. K. (2015). Project classification based on noncomplete – overbandant data. Management of Development of Complex Systems, 24, 30 – 35. [In Ukrainian].

Zachko, O. B. (2015). Methodological basis of safety-oriented project management of complex systems. Management of Development of Complex Systems, 23, 51 – 55. [In Ukrainian].

Yaremko, Z. M. (2005). Life Safety. Lviv: Publishing center of Ivan Franko National University of Lviv. [In Ukrainian].

Begun, V. V. (2020). Methodological basis of information technology of safety management based on risk-oriented approach. Doctor’s thesis. Kyiv: Institute of Mathematical Machines and Systems Problems of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-10

Як цитувати

Yaremko, Z., Pysarevska, S., & Firman, V. (2020). СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ НА ПІШОХІДНИХ ПЕРЕХОДАХ. Управління розвитком складних систем, (43), 192–199. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2020.43.192-199

Номер

Розділ

ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ