Роль моделювання транспортних потоків у вирішенні актуальних транспортно-планувальних проблем України
DOI:
https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.57.157-163Ключові слова:
транспортний потік, симуляція, вулично-дорожня мережа, міське транспортне планування, мікромоделювання, макромоделювання, мезомоделюванняАнотація
Визначено основні актуальні проблеми транспортно-планувальної інфраструктури України. Дано коротку характеристику транспортних потоків як об’єкта вулично-дорожньої мережі, враховано всі фактори, які впливають на їхню функціональність, перелічено основні причини ускладнення їх вивчення. Моделювання запропоновано як один із найбільш ефективних інструментів для подолання сучасних транспортних проблем, що залучає інформаційні технології. Надано стислу історію розвитку планування та моделювання міського пасажирського транспорту із зазначенням чотирьох найбільш значущих періодів та описом найважливіших змін впродовж тих часів. Структуровано і формалізовано основні принципи транспортного моделювання. Чотиристадійна комп’ютеризована транспортна модель визначена як найбільш застосовувана і гнучка, вказано її основні допущення та принципи. Запропоновано до розгляду різноманітні методики транспортного моделювання як шляхи вирішення поставлених завдань. Дано визначення макромоделюванню, мікромоделюванню та мезомоделюванню із зазначенням сфери досліджень та різновидів проблем, які долаються їх використанням із вказанням всіх переваг і недоліків. Наведено основні програмні пакети, що використовуються нині для вирішення різноманітних транспортно-планувальних завдань і поділені відповідно до рівня моделювання, який вони спроможні виконувати. Названо основні компанії-виробники сучасного програмного забезпечення для моделювання транспортних потоків із зазначенням їхньої країни походження, року заснування та найбільш вживаних програмних продуктів. Також дано стислий огляд з урахуванням їх преваг і недоліків та спроможності працювати одночасно на декількох рівнях моделювання. Зроблено висновки щодо сучасного стану моделювання міського пасажирського транспорту в контексті застосування класичної парадигми управління транспортними потоками та стосовно подальших напрямів досліджень в цій галузі для найбільш оптимального застосування технологій моделювання в питаннях транспортного планування, таких як створення гібридних систем, спроможних одночасно вивчати різноманітні характеристики транспортних потоків на декількох рівнях абстракції.
Посилання
Kerner B. S (2009). Introduction to modern traffic flow theory and control. The long road to three-phase traffic theory, Springer, New York City, USA. 2009.
Ortuzar J. D., Willumsen L. G. (2011). Modelling transport, John Willey & Sons. 2011.
Vuchic V. R. (1999). Transportation for Livable Cities. Routledge, UK. 1999.
Fornalchyk E. Y., Gylevich V. V., Mohyla I. A (2020). Traffic flows modelling – Tutorial, Львівська політехніка, Lviv, Ukraine 2020.
Knose W., Santen L., Schadschneider A., Schreckenberg M. (2000). Towards a realistic microscopic description of highway traffic, J. Phys. A. Gen. 33. 2000.
Hoogendoorn S. P., Bovy P. H. L. (2001). State-of-the-art of vehicular traffic flow modeling. Delft University of Technology. Delf, The, 2001.
Immers L., Logghe S. (2002). Traffic flow theory. Katholieke Universiteit Leuven, Curricular Material. 2002.
Zabarylo A, Korotkikh Y, Zabarylo P (2022). METHODS OF MODELING CAR FLOWS ON THE ROAD NETWORK. ІІІ міжнар. науково-практич. конференції «Розподілені програмні системи і технології», Kyiv, Ukraine. 2022.
Kotusevski G., Hawick K. A. (2009). A Review of Traffic Simulation Software. Technical Report CSTN-095. 2009.
Hardy M., Wunderlich K. (2009). Traffic Analysis Tools Volume IX. Work Zone Modeling and Simulation – A Guide for Analysts. Report No. FHWA-HOP-09-001. FHWA, U.S. Department of Transportation, Washington, DC. 2009.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олексій Віталійович Забарило, Юлія Анатоліївна Коротких, Павло Олексійович Забарило
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.