Інформаційно-аналітична модель оцінювання рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.57.164-173

Ключові слова:

цифрова трансформація, підтримка прийняття рішень, нечітке моделювання, інформаційно-аналітична система, туризм

Анотація

Дохід від туристичного бізнесу напряму залежить від задоволення потреб споживачів та їхньої психології. Індивідуальна і колективна психології маркетингу для інноваційного розвитку туристичної галузі залежить від багатьох факторів. Один із таких факторів – це приналежність до соціального класу, наприклад за: статтю, віком, освітою, сімейним станом, річним доходом тощо. Представлене дослідження спрямоване на підтримку прийняття рішень щодо оцінювання рівня задоволеності туристами від закладів розміщення відповідно до соціального класу, який відображає індивідуальну і колективну психології споживачів. Розроблено інформаційну та математичні моделі оцінювання і прогнозування рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення відносно соціальних класів; верифіковано та налаштовано модель на реальних даних в Закарпатській, Львівській та Івано-Франківській областях, що були зібрані від 327 респондентів за період 2020–2023 рр.; наведено апробаційний приклад нечіткої моделі оцінювання рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення для регіону Закарпатської області на фрагментах даних від 209 респондентів. У дослідженні використано сучасну теорію нечітких множин, лінгвістичні змінні, багатовимірні функції належності та системний аналіз, що в комплексі уможливлює підвищити ступінь обґрунтованості управлінських рішень. На основі вихідних оцінок підвищується ступінь обґрунтованості використання різних сценаріїв підтримки прийняття рішень різними суб’єктами управління. Такі сценарії можуть бути: з боку туриста для покращення якості планування подорожі; з боку комерційних компаній для підвищення якості надання своїх послуг; з боку органів державної влади для розуміння рівня розвитку закладів розміщення. Подальше дослідження проблематики полягатиме в розробленні інших нечітких моделей і методів оцінювання рівня туризму у вибраних регіонах через психологію споживачів. Представлене дослідження та розроблені в майбутньому моделі і методи слугуватимуть підґрунтям інформаційної технології підтримки прийняття рішень для цифрової трансформації туристичної галузі на основі індивідуальної та колективної психології маркетингу туристів.

Біографії авторів

Юрій Юрійович Білак, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород

Кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувач кафедри програмного забезпечення систем

Андрій Андрійович Шафар, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород

Аспірант кафедри програмного забезпечення систем

Посилання

Gössling S., Cohen S. A., Hibbert J. F. (2018). Tourism as connectedness. Current Issues in Tourism. 21 (14). 1586–1600. DOI: 10.1080/13683500.2016.1157142

Castro J. C., Quisimalin M., de Pablos C., Gancino V., Jerez J. (2017). Tourism marketing: Measuring tourist satisfaction. Journal of Service Science and Management. 10(03). 280. DOI: 10.4236/jssm.2017.103023

Correia A., Kozak M., Ferradeira J. (2013). From tourist motivations to tourist satisfaction. International journal of culture, tourism and hospitality research. 7(4). 411–424. DOI: 10.1108/ijcthr-05-2012-0022

Zhao Y., Chau K. Y., Shen H., Duan X., Huang S. (2020). The influence of tourists’ perceived value and demographic characteristics on the homestay industry: A study based on social stratification theory. Journal of Hospitality and Tourism Management. 45. 479–485. DOI: 10.1016/j.jhtm.2020.10.012

Ying T., Norman W., Zhou L. (2016). Is social class still working? Revisiting the social class division in tourist consumption. Current Issues in Tourism. 19(14). 1405–1424. DOI: 10.1080/13683500.2014.920774

Ngyuen P.H. (2021). A fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) based on SERVQUAL for hotel service) quality management: Evidence from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 8(2). 1101–1109.

Luštický M., Bína V. (2014). Application of fuzzy benchmarking approach for strategic planning of tourism destination. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism. 15(4). 327–355. DOI: 10.1080/1528008x.2014.921779

Benitez J.M., Martín J.C., Román C. (2007). Using fuzzy number for measuring quality of service in the hotel industry. Tourism management. 28(2). 544–555. DOI: 10.1016/j.tourman.2006.04.018

Martín J. C., Saayman M., du Plessis E. (2019). Determining satisfaction of international tourist: A different approach. Journal of Hospitality and Tourism Management. 40. 1–10. DOI: 10.1016/j.jhtm.2019.04.005

Vyklyuk YA. I., Artemenko O. I. (2008). Vykorystannya nechitkoyi lohiky dlya vyznachennya rekreatsiynoho potentsialu terytoriyi. Visn. Natsionalʹnoho un-tu «Lʹvivsʹka politekhniky» Informatsiyni systemy ta merezhi. (631). 45–54.

Ladyk S., Bazylyuk K. (2022). Vykorystannya aparatu teoriyi nechitkykh mnozhyn dlya otsinyuvannya yakosti turproduktu. Innovatsiyi ta tekhnolohiyi v sferi posluh i kharchuvannya. 1 (5). 47–51.

Mehdiabadi A., Wanke P.F., Khorshid S., Spulbar C., Birau R. (2021). A new hybrid fuzzy model: Satisfaction of residents in touristic areas toward tourism development. Mathematical Problems in Engineering. 1–21. DOI: 10.1155/2021/6650735.

Calcagnì A., Cao N., Rubaltelli E., Lombardi L. (2022). A psychometric modeling approach to fuzzy rating data. Fuzzy Sets and Systems. 447. 76–99. DOI: 10.1016/j.fss.2022.01.008.

Danchenko, O., Bedriy, D., Semko, O. (2020). Overview of information technology management of business processes in organizations. Management of development of complex systems, 44, 20–26. DOI: dx.doi.org10.32347/2412-9933.2020.44.20-26.

Polishchuk V., Kelemen M., Włoch I., Polishchuk A., Sharkadi M., Mlavets Yu. (2021). Conceptual Model of Presentation of Fuzzy Knowledge. CEUR Workshop Proceedings. Vol.3018. P.1-12. DOI: http://ceur-ws.org/Vol-3018/Paper_1.pdf.

Data of 327 respondents for evaluating the level of satisfaction of tourists regarding accommodation facilities. URL: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yUvkctiHwPyr3olUKKGGa62qU_cPwHAH/edit?usp=sharing&ouid=110688046638619396256&rtpof=true&sd=true (date of access: 08.02.2024).

Timinsky, A. & Voitenko, O. & Raichuk, I. (2021). Analysis of models and methods of business processes digitalization. Management of Development of Complex Systems, 46, 38–475, dx.doi.org10.32347/2412- 9933.2021.46.38-47.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Білак, Ю. Ю., & Шафар, А. А. (2024). Інформаційно-аналітична модель оцінювання рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення. Управління розвитком складних систем, (57), 164–173. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.57.164-173

Номер

Розділ

ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ