Обґрунтування застосування онтологічного підходу до системи електронного документообігу ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.58.119-128Ключові слова:
онтологія, онтологічний підхід, заклад вищої освіти, інформаційні технології, система електронного документообігуАнотація
Сучасний освітній процес – це складна система, яка складається з великої кількості різних підсистем, що потребують узгодженого узагальненого формального опису з урахуванням рівня бізнес-функцій, виду діяльності та контексту. Система електронного документообігу (СЕД) є складовою частиною процесу управління і прийняття необхідних організаційних та управлінських рішень, від яких залежить оперативність і якість роботи ЗВО, а також є важливою частиною освітнього процесу, особливо в умовах дистанційного навчання. Розроблення та впровадження автоматизованої системи електронного документообігу, що інтегрує бізнес-процеси ЗВО в єдину систему і сприяє підвищенню ефективності роботи, є актуальною та перспективною задачею, яка висувається потребами сьогодення. Значною мірою зв’язки реалізуються шляхом обміну інформацією у вигляді документів різного типу та призначення. Охоплюючи всю сукупність бізнес-процесів, проведено аналіз функцій, що покладаються на сучасні СЕД ЗВО на основі моделі «чорна скринька» бізнес-процесу навчання, та документообігу ЗВО з урахуванням зовнішніх зв’язків, що дає можливість визначити основні класи елементів системи СЕД ЗВО. З урахуванням організаційної структури навчального процесу визначено основні класифікаційні ознаки документу як основної інформаційної одиниці СЕД. Проведений аналіз системи з позиції потенційних користувачів звертає увагу на той факт, що потенційні користувачі єдиної СЕД ЗВО мають різну спеціалізацію і користуються різною термінологією та понятійним апаратом. Аналіз наявних систем СЕД, які на сьогодні використовуються українськими ЗВО, засвідчує, що вони не задовольняють всі необхідні потреби і не представляють єдину інтегровану систему, а методи, покладені в їх основу, не вирішують наявні проблеми в силу складності системи СЕД ЗВО. Для розв’язання наявних проблем і задач для розроблення концептуальної моделі СЕД ЗВО в роботі розглянуто доцільність взяти за основу методику, у фундаменті якої закладено побудову онтології предметної області (ОПр). Онтологічний підхід дає змогу систематизувати знання про предметну область, створюючи базу для розроблення різноманітних інформаційних систем та інтелектуальних додатків. Відмінними рисами онтологічних моделей є: використання універсальних інструментів опису знань; орієнтація на структурування знань. Вони можуть бути застосовані для планування майбутніх станів описаної предметної області на основі теорії можливостей та створювати моделі, які є більш абстрактними та загальними із збереженням необхідної повноти та точності на всіх етапах розроблення програмного забезпечення.
Посилання
Siry, E. V., (2010). Innovative development of education in Ukraine: development of the problem and fundamental guidelines: coll. of science Kyiv national avenue Univ. named after T. Shevchenko "Current problems of sociology, psychology, pedagogy." Special issue "Management in higher education of Ukraine: adaptation to the European context", 11, 65–77.
Kozibroda, S. V., (2018). Using the system of computer ontologies as a means of forming the design competencies of future engineer-pedagogues: PhD thesis: Ternopil, 292.
Electronic document management systems: functions, types, selection criteria, stages of implementation. URL: https://inbase.com.ua/systemy-elektronnogo-dokumentoobigu-funkcziyi-vydy-kryteriyi-vyboru-etapy-vprovadzhennya/
Zastrozhnikova, I. V., (2020). Foreign experience of e-governance in the sphere of education. Ukraine Scientific Bulletin: State Administration, 2 (2 (4), 160–168. DOI: https://doi.org/10.32689/2618-0065-2020-2(4)-160-167.
Kozyr, S. V., Slesarev, V. V., Us, S. A., Khomyak, T. V., (2022). Modeling and reengineering of business processes: textbook. Ministry of Education and Science of Ukraine; National technical "Dniprovska Polytechnic" University. Dnipro: NTU "DP", 163.
Dyakov, D. V., Kovalenko, O. O., (2020). Problems of pattern recognition in document management systems of educational institutions. Interactive educational space of higher education institutions: materials of the All-Ukrainian scientific and practical webinar (Vinnytsia, April 27, 2020). Vinnytsia: VTEI KNTEU. P. 21−22.
Horovoy, O. The choice of an electronic document management system. FOSS-Online, computer systems analyst. URL: https://fossdoc.com/vybor-sed
Dovgiy, S. O., et al. (2013). Computer ontologies and their use in the educational process. Theory and practice: monograph. Institute of the Gifted Child: Kyiv, 310.
Captain, R. B., (2017). Development of ontological models for determining the technical condition of production equipment at a printing enterprise. Bulletin of the Cherkasy State Technological University. Series: Technical Sciences, 79−85.
Artemov, V. Yu., (2014). Peculiarities of the construction of the ontology of the subject field and professional environment in the system of higher professional education. Bioresources and nature management, 6, 1–2, 155–161.
Dovgiy, S. O., Velichko, V. Yu., Globa, L. S., Stryzhak, O. E., (2013). Computer ontologies and their use in the educational process. Theory and practice: monograph; National Acad. ped. of Sciences of Ukraine, Endowed Institute. child Kyiv: Institute of the Gifted Child, 310.
Guralyuk, A. G., Varaksina, N. V., (2020). Use of computer ontological systems in science and education of Ukraine (analytical review). National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi. Analytical bulletin in the field of education and science. Reference bulletin, XII, 3–30.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олена Горда , Євгеній Гончаренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.