Стан перевезення небезпечних вантажів в Україні в сучасних умовах
DOI:
https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.61.113-120Ключові слова:
ризики, небезпечний вантаж, перевезення небезпечних вантажів, ефективність перевезенняАнотація
У публікації представлено результати аналізу перевезення небезпечних вантажів в умовах сьогодення. Мета роботи – провести оцінювання стану перевезення небезпечних вантажів та проаналізувати проблеми і ризики, які виникають під час перевезення небезпечних вантажів в умовах сьогодення. Стаття містить аналіз результатів дослідження ринку перевезень вантажів. Перевезення небезпечних вантажів є складною і важливою галуззю транспортування, яка потребує уважного вивчення й управління. У дослідженні проаналізовано сучасний стан і проблеми перевезення небезпечних вантажів в Україні. Зокрема, розглянуто правила і маршрутизацію вантажопотоків, вплив військових конфліктів на транспортування, технології та техніки захисту навколишнього середовища. Дослідження також звертає увагу на міжнародний контекст перевезення небезпечних вантажів і роль транспортної логістики в забезпеченні безпеки. Висновки допомагають краще зрозуміти сучасні виклики і можливості у сфері перевезення небезпечних вантажів та визначити напрями подальших досліджень і удосконалення системи управління транспортними ризиками. Умови військових дій підвищують попит на небезпечні вантажі, що стає необхідним як для цивільного, так і для військового застосування. Це призводить до збільшення кількості перевезень небезпечних вантажів, а отже, зростання ризиків транспортування. З початку війни логістика перевезень пального в Україні зазнала значних змін, зосереджуючись на імпорті з країн Європи та переорієнтації. Загалом ризики перевезення небезпечних вантажів досягли максимуму в умовах війни, викликаючи проблеми як екологічного, так і економічного характеру, які потребують комплексного підходу та виважених рішень. Перевезення палива, як небезпечного вантажу, регулюються законодавством України та міжнародними угодами. Проблеми у цій сфері включають екологічні аспекти, економічні труднощі, стан рухомого складу, ризики дефіциту пального під час війни, проблеми з кадрами та блокади кордонів. Наприклад, застарілі цистерни, збільшення парку бензовозів та зростання ціни пального створюють екологічні й економічні труднощі. Стан рухомого складу, включаючи технічні несправності, призводить до збільшення ДТП. Вирішення проблем під час перевезення небезпечних вантажів вимагають комплексного підходу і дотримання відповідного законодавства для забезпечення безпеки й ефективності цього процесу. Наукові дослідження в цій галузі допомагають виявляти і вирішувати проблеми, що виникають під час перевезень небезпечних вантажів, та розвивати стратегії для зменшення ризиків і покращення інфраструктури.
Посилання
Prydiuk, V. M. (2014). Analysis of ways to increase the efficiency of using motor vehicles when transporting dangerous goods. Naukovi notatky, 45, 444–447. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nn_2014_45_71 (accessed on: 2024-04-20).
Danko, M. I., Panchenko, S. V., & Kagramanyan, A. O. (2019). Transportation of dangerous goods by rail: textbook. UkrDUZT, 430 p.
Muzikina, S. I. (2014). Analiz bezpeky rukhu pid chas perevezennya nebezpechnykh vantazhiv na zaliznychnomu transporti. Bulletin of the Academy of Customs Service of Ukraine. Series: "Technical Sciences", 1 (51), 135–139.
Dubovych, I. A., & Ruda, M. V. (2012). Modern ecological and economic problems of transportation of dangerous goods by Lviv Railway. Scientific journal of the National Technical University of Ukraine: collection of scientific and technical works, 22 (9), 66–71.
Rodkevych, O. H. (2013). Regularities and use of efficiency factors of the system of transportation of dangerous goods: author's abstract of the dissertation ... candidate of technical sciences: 05.22.01. Kyiv: State University of Economics and Technology of Transport., 25 p.
Radkevych, A. V., Yakovlev, S. O., & Shaptala, O. I. (2009). Research into the need to create emergency and rescue units of the State Special Transport Service for rapid response to emergency situations during the transportation of dangerous goods by rail. Visn. Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Acad. V. Lazaryan. Dnipropetrovsk, 2009. No. 26. P. 134–136.
Mikulina, M. O., & Kleshch, O. V. (2023). Problems of supply chain management in transport logistics under combat conditions. The 5th International Scientific and Practical Conference “Science and Technology: Problems, Prospects and Innovations”: conference abstracts, Osaka, Japan, 2023. P. 114–118.
Borghetti, F., & Malavasi, G. (2016). Road accessibility model to the rail network in emergency conditions. Journal of Rail Transport Planning & Management, 6 (3), 237–254. https://doi.org/10.1016/j.jrtpm.2016.10.001
Conca, A., Ridella, C., & Sapori, E. (2016). A risk assessment for road transportation of dangerous goods: A routing solution. Transportation Research Procedia, 14, 2890–2899. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.407
Šolc, M., & Hovanec, M. (2015). The importance of dangerous goods. Naše more, 62(SI), 181–186. DOI: https://doi.org/10.17818/nm/2015/si17 (accessed on: 2024-04-20).
State Statistics Service. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (access date: 20.04.2024).
Ukrinform. Fuel consumption in Ukraine is growing: an expert explained what it means. URL: https://fin.informator.ua/uk/spozhivannya-palnogo-v-ukrajini-zrostaye-ekspert-poyasniv-shcho-ce-znachit (access date: 20.04.2024).
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated June 1, 2002 No. 733 On approval of the Procedure and rules for carrying out compulsory liability insurance of entities transporting dangerous goods in the event of negative consequences during the transportation of dangerous goods. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/733-2002-%D0%BF (access date: 04/20/2024).
Newspaper "Dzerkalo Tyzhnia". Supply of gasoline and diesel fuel against the background of the border blockade: what business came up with. URL: http://zn.ua/ECONOMICS/postavki-benzina-i-dizelja-iz-za-hranitsy-chto-pridumal-biznes.html (date of access: 20.04.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Сергій Сахно , Юлія Хрутьба

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.