Оптимізація паливних витрат літака цивільної авіації із застосуванням систем IoT

Автор(и)

  • Євгенія Шабала Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0428-9273
  • Борис Корнійчук Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3881-1581

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.61.219-225

Ключові слова:

IoT, паливна система літака, авіація, оптимізація, економія палива

Анотація

Цивільна авіація має важливе значення для України і світової спільноти в цілому. яка забезпечує глобальну мобільність, пов'язуючи людей, культури та економіки. Щорічно мільярди пасажирів і величезні обсяги вантажів перевозяться повітряними суднами, що робить авіацію критично важливим елементом глобальної економіки. Водночас ефективність експлуатації літаків залишається ключовим завданням для авіакомпаній усього світу, адже авіаційне паливо є найбільшою статтею витрат, яка становить близько 30% загального бюджету перевізників. Сучасні задачі включають не лише необхідність зниження витрат пального, а й досягнення екологічної стійкості, адже авіаційна галузь є значним джерелом викидів вуглекислого газу (CO₂). Вирішення цих проблем потребує інноваційних підходів і впровадження новітніх технологій, які уможливлюють оптимізувати використання палива, покращити експлуатаційні характеристики літаків та мінімізувати негативний вплив на навколишнє середовище. Серед сучасних технологій особливу увагу привертає Інтернет речей (IoT), який дає змогу інтегрувати численні сенсори, системи аналізу даних і алгоритми прогнозування для забезпечення безперервного моніторингу й управління різними компонентами літаків. IoT-технології пропонують унікальні можливості для вдосконалення паливної системи літака, роблячи її не лише більш ефективною, але й інтелектуальною. Для оптимізації паливних витрат літака пропонується модель IoT-системи, яка включає датчики для контролю рівня палива, температури та тиску, контролери для обробки даних і зв’язку з аналітичними платформами, хмарні платформи для аналізу даних за допомогою машинного навчання та комунікаційні протоколи (MQTT, LoRaWAN, 5G) для швидкої передачі інформації. Очікується, що зниження витрат пального на 5% забезпечить значну економію щорічно. Це не лише сприяє підвищенню ефективності експлуатації літаків, а й зменшує екологічне навантаження. Запропонована IoT-система вирішує низку важливих завдань, таких як: скорочення витрат палива, раннє виявлення витоків та несправностей, оптимізація планування польотів і технічного обслуговування, мінімізація впливу людського фактора на управління паливними ресурсами. Отже, інтеграція IoT-систем в авіацію відповідає глобальним трендам сталого розвитку та цифровізації транспортної галузі.

Біографії авторів

Євгенія Шабала , Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ

Кандидатка технічних наук, доцентка, доцентка кафедри кібербезпеки та комп’ютерної інженерії

Борис Корнійчук , Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ

Кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри професійної освіти

Посилання

Vovk, O., Yakovleva, A, Ovcharenko, T. (2013). Current state of supply of aviation industry of Ukraine with fuels for aircraft. Scientific Technologies. Vol.3, pp. 258-262. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nt_2013_3_4 .

Oleshko, T., Marusych, O. (2014). Search for alternative ways to ensure the economic stability of airlines. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, Issue 4, 70–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_4_16

Kovalenko, N., Gornostaev, O. (2024). Economic aspects of the development of civil aviation in the conditions of post-war reconstruction: challenges and prospects. Economy and Society. Vol. 67, 6 p.

Manuel Soler Arnedo (2022). Universidad Carlos III de MadridFundamentals of Aerospace Engineering (Arnedo). Fuel System. URL: https://ukrayinska.libretexts.org/Engineering/Aerospace_Engineering/Fundamentals_of_Aerospace_Engineering_(Arnedo)/05%3A_Flight_Instruments_and_Systems/5.02%3A_Flight_Systems/5.2.02%3A_Fuel_System.

Yershov, A., Zelenina, O., Geletey, I., Marchenko, A. (2019). The influence of the optimal change in flight altitude on fuel economy and increasing the maximum flight range of an aircraft. Visnyk dvigunobuduvannya. Vol.1, 6–12.

Honcharenko, T. (2022). Modern information technologies for simulation of the urban environment and creation of digital duplicate of city objects. Management of Development of Complex Systems, 51, 87–93, dx.doi.org10.32347/2412-9933.2022.51.87-93.

Mazurenko, R. & Yeremenko, B. (2024). Intelligent traffic management system of a big city: ontology concept “decision models”. Management of Development of Complex Systems, 57, 174–180, dx.doi.org10.32347/2412- 9933.2024.57.174-180.

Lykhova, S., Bilenchuk, P., Obikhod, T. (2023). Aviation and space industry of Ukraine: technological and legal prospects for development. Legal Bulletin. 3 (68), 25–35, dx.doi.org10.18372/2307-9061.68.17970.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

Шабала , Є. ., & Корнійчук , Б. . (2025). Оптимізація паливних витрат літака цивільної авіації із застосуванням систем IoT. Управління розвитком складних систем, (61), 219–225. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.61.219-225

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОЄКТУВАННЯ