Багаторівнева модель проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю закладу фахової освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.62.115-124

Ключові слова:

проєктно-орієнтоване управління, заклад фахової освіти, освітня послуга, багаторівнева модель, навчальна діяльність

Анотація

Сучасний стан фахової освіти в Україні характеризується загостренням конкуренції між закладами освіти, скороченням кількості абітурієнтів через демографічну кризу та воєнні дії, зміною вимог роботодавців до компетенцій здобувачів, а також низькою адаптивністю закладів освіти до змін у зовнішньому середовищі. В умовах цих викликів необхідно впроваджувати ефективні підходи до управління навчальною діяльністю закладів фахової освіти. Проєктно-орієнтоване управління дозволяє структурувати діяльність, оптимізувати використання ресурсів та забезпечити високу якість освітніх послуг. Метою дослідження є розробка багаторівневої моделі проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю закладу фахової освіти, яка враховує дуальність сприйняття освітнього процесу з позиції закладу та здобувача. Визначено особливості проєктно-орієнтованого управління закладом фахової освіти на рівнях портфелів проєктів, програм, мультипроєктів та окремих проєктів. Досліджено дуальність сприйняття проєктів різними учасниками освітнього процесу. Встановлено, що освітній процес структурується по-різному з точки зору закладу та здобувача. Розроблено багаторівневу модель проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю, що враховує дуальну природу освітнього процесу. На рівні портфеля проєктів заклад розглядає всі освітні програми, а здобувач – можливості навчання за декількома програмами. На рівні програм заклад фокусується на реалізації освітньої програми конкретної спеціальності, а здобувач – на повному циклі навчання. На рівні мультипроєктів заклад організовує підготовку групи, а здобувач – навчання протягом семестру з різними дисциплінами. На рівні проєктів заклад розглядає окрему дисципліну або підготовку одного здобувача, а здобувач – вивчення конкретної дисципліни. Запропонована модель трансформує сприйняття навчального процесу від «надання освітніх послуг» до «спільного творення освітнього продукту», де і заклад, і здобувач є активними учасниками з власними цілями та стратегіями. Впровадження моделі забезпечує гнучкість навчальної діяльності, оптимальний розподіл ресурсів, індивідуалізацію освітніх траєкторій при збереженні єдиних стандартів, що підвищує конкурентоспроможність закладу та якість підготовки випускників. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці конкретних методів та інструментів проєктно-орієнтованого управління на кожному рівні моделі, а також у проведенні практичної апробації запропонованого підходу в умовах реального закладу фахової освіти.

Біографія автора

Ірина Фіногенова , Одеський національний морський університет, Одеса

Магістр, аспірант кафедри управління логістичними системами та проєктами

Посилання

Loginov, O. V. (2013). Basic projects of educational activity development of higher educational institutions. Technology Audit and Production Reserves, 1 (3), 33–36. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.12256.

Onyshchenko, S. P., & Loginov, O. V. (2016). Organization of tasks distribution by subdivisions of a project-oriented higher education institution. Technology Audit and Production Reserves, 4 (3), 61–67. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2016.76138.

Koliada, O. P. (2008). Strategic activity and strategic project portfolios of a higher educational institution in the conditions of socio-demographic crisis. Project Management and Production Development, 4 (28), 67–72. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/28/08kopusk.pdf.

Bushuev, S. D., Kryvoruchko, O. V., & Tsiutsiura, M. I. (2014). Application of the "New Tower P2M" model in managing education development projects. Management of Complex Systems Development, (17), 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2014_17_3.

Beloshchitsky, A. A. (2011). Structure of project-vector management methodology for educational environments. Management of Complex Systems Development, (7), 121–125. https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/8730.

Koliada, O. P. (2010). Instrumental tool for selecting projects into the portfolio of a higher educational institution within the concept of strategic unity. Eastern-European Journal of Advanced Technologies, 1/2 (43), 31–33. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vejpte_2010_1%282%29__10.

Kuchanskyi, O. Yu., Biloshchytskyi, A. O., Andrashko, Yu. V., & Van, Yi. (2022). Development of a competency-based method for forming information spaces of educational project executors in a dynamic environment. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3), 66–73. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253043.

Zhu, Ting. (2022). Definition and evaluation of competitive aspects in the development of international joint educational projects. Management of Complex Systems Development, (51), 122–129. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2022.51.122-129.

Melnychenko, O. I., Lebid, I. H., & Tkachenko, V. A. (2020). System analysis of communication management in educational projects. Management of Complex Systems Development, (41), 28–34. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2020.41.28-34.

Semko, I. B., & Mokienko, Yu. M. (2021). Analysis of risks of educational projects in the conditions of digitalization. Management of Complex Systems Development, (48), 39–46. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2021.48.39-46.

Beloshchitsky, A. A. (2012). Problem management in the methodology of project-vector management of educational environments. Management of Complex Systems Development, (9), 104–107. https://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-9/104-107.pdf.

Danchenko, O. B., Oliinykova, T. Yu., & Strib, A. V. (2007). Risk management of educational projects in the modular-rating system. Project Management and Production Development, 2 (22), 84–88.

Sharov, O. I. (2011). Foundations for developing an educational project of competency-qualification training for students. Project Management and Production Development, 3 (39), 18–25. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/39/11soikns.pdf.

Kuzminska, Yu. M. (2019). Classification of educational projects for professional development in the structure of continuous education. Project Management and Production Development, 1 (69), 38–52.

Borzenko-Miroshnychenko, A. Yu. (2011). Project portfolio management office of a regional educational cluster. Project Management and Production Development, 2 (38), 135–141.

Kovtun, T. A., Merkt, O. V., & Finogenova, I. O. (2024). Marketing-oriented management of professional educational services provision. Transport Development, 1 (20), 27–34. https://doi.org/10.33082/td.2024.1-20.03.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Як цитувати

Фіногенова , І. . (2025). Багаторівнева модель проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю закладу фахової освіти. Управління розвитком складних систем, (62), 115–124. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.62.115-124

Номер

Розділ

УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ