Машинне навчання Байєсової нейронної мережі з гамма-розподілом для оцінювання стійкості монорейкового крана

Автор(и)

  • Олександр Терентьєв Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6995-1419
  • Богдан Соловей Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0008-0328-1123

DOI:

https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.62.134-140

Ключові слова:

Байєсова нейронна мережа, гамма-розподіл, метод скінченних елементів, алгоритм Метрополіса – Гастінгса, стійкість монорейкового крана

Анотація

Предметом вивчення в статті є модель та метод навчання Байєсової нейронної мережі для прогнозування стійкості монорейкового крана за положенням стріли уздовж рейкового шляху з урахуванням можливих деформацій під дією навантажень. Метою є розробка моделі та методу навчання Байєсової нейронної мережі для прогнозування стійкості монорейкового крана. Для досягнення мети в дослідженні вирішено завдання: визначено математичну модель для прогнозування стійкості монорейкового крана за положенням стріли уздовж рейкового шляху з урахуванням можливих деформацій під дією навантажень за методом скінченних елементів; визначено модель Байєсової нейронної мережі та алгоритм навчання Байєсової нейронної мережі; проведено навчання та оцінювання ефективності запропонованої Байєсової нейронної мережі для прогнозування стійкості монорейкового крана. Для проведення дослідження були використані методи з теорій: байєсова теорія та байєсова статистика; штучні нейронні мережі та глибинне навчання; теорія чисельних методів; теорія марковських ланцюгів Монте-Карло. На основі проведеного аналізу математична модель стійкості монорейкового крана за положенням стріли уздовж рейкового шляху з урахуванням можливих деформацій під дією навантажень була отримана на основі методу скінченних елементів; базовим розподілом для моделі Байєсової нейронної мережі було обрано гамма-розподіл, апостеріорний розподіл було отримано за теоремою Байєса в логарифмічній формі; запропонований метод навчання передбачає оновлення матриць з ваговими коефіцієнтами за методом Метрополіса – Гастінгса, а доцільність оновлення мережі обчислюється на основі аналізу значення різниці апостеріорних розподілів для станів мережі до оновлення і після оновлення. Отримано наступні результати: навчання Байєсової нейронної мережі за запропонованим методом показує, що модель робить значні корекції в параметрах, що є ознакою ефективного навчання разом із значенням помилки, яке наближається до нуля. У висновках наукова новизна отриманих результатів полягає в наступному: запропоновано нову модель та метод навчання Байєсової нейронної мережі для прогнозування стійкості монорейкового крана за положенням стріли уздовж рейкового шляху з урахуванням можливих деформацій під дією навантажень.

Біографії авторів

Олександр Терентьєв , Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри інформаційних технологій проектування та прикладної математики

Богдан Соловей , Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ

Аспірант кафедри інформаційних технологій проектування та прикладної математики

Посилання

Linka, K., Holzapfel, G.A., & Kuhl, E. (2025). Discovering uncertainty: Bayesian constitutive artificial neural networks. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 433, 117517. https://doi.org/10.1016/j.cma.2024.117517.

Elmousalami, H., Elshaboury, N., Ibrahim, A. H., & Elyamany, A. H. (2025). Bayesian optimized ensemble learning system for predicting conceptual cost and construction duration of irrigation improvement systems. KSCE Journal of Civil Engineering, 29 (3), 100014. https://doi.org/10.1016/j.kscej.2024.100014.

Terentyev, O. O., & Solovey, B. A. (2024). Bayesian neural network for reducing the accident rate of building tower crane operation. Management of Complex Systems Development, (57), 96–101. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.57.96-101.

Xu, X., & Wang, J. (2025). Comparative analysis of physics-guided Bayesian neural networks for uncertainty quantification in dynamic systems. Forecasting, 7(1), 9.

Li, Q., Fan, W., Huang, M., Jin, H., Zhang, J., & Ma, J. (2023). Machine learning-based prediction of dynamic responses of a tower crane under strong coastal winds. Journal of Marine Science and Engineering, 11(4), 803. https://doi.org/10.3390/jmse11040803

Kim, G.H., Pham, P.T., Ngo, Q.H., & Nguyen, Q.C. (2021). Neural network-based robust anti-sway control of an industrial crane subjected to hoisting dynamics and uncertain hydrodynamic forces. International Journal of Control, Automation and Systems, 19(5), 1953–1961.

Al-Tuhaifi, S.B., & Al-Aubidy, K.M. (2023). Neuro-fuzzy-based anti-swing control of automatic tower crane. TELKOMNIKA (Telecommunication Computing Electronics and Control), 21(4), 891–900. https://doi.org/10.12928/TELKOMNIKA.v21i4.24044

Zuo, Y., Zhao, F., Yang, K., & Yang, R. (2021). Fatigue life assessment of tower crane based on neural network to obtain stress spectrum. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-1074638/v1

Volyaniuk, V. O., & Horbatiuk, Ye. V. (2021). Calculation of lifting mechanisms: Textbook. Kyiv: KNUBA.

Lipiec, S., Zvirko, O., Dzioba, I., & Venhryniuk, O. (2025). Application of the numerical simulation method for the strength analysis of long-term portal crane components. Advances in Science and Technology. Research Journal, 19 (4). https://doi.org/10.12913/22998624/200055

Ivanov, Ye. M., Ivanenko, O. I., Shcherbak, O. V., & Liubymov, Yu. Yu. (2022). Development of recommendations for optimizing the geometry of tower cranes. https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2022.99.0.26

Kaji, T., & Ročková, V. (2023). Metropolis – Hastings via classification. Journal of the American Statistical Association, 118(544), 2533–2547.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Як цитувати

Терентьєв , О. ., & Соловей , Б. . (2025). Машинне навчання Байєсової нейронної мережі з гамма-розподілом для оцінювання стійкості монорейкового крана. Управління розвитком складних систем, (62), 134–140. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2025.62.134-140

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ